Transport bliski ładunków wymaga stosowania odpowiednich akcesoriów umożliwiających ich przenoszenie. W tym celu stosowane są zawiesia, do których zalicza się również te o konstrukcji pasowej. Właściwy dobór zawiesi pasowych gwarantuje bezpieczną pracę.

Czym jest zawiesie pasowe?

Zawiesie jest urządzeniem stosowanym wspólnie z dźwignicami, na przykład żurawiami, cięgnikami czy suwnicami, którego celem jest zawieszenie transportowanego ładunku. Zazwyczaj nie jest ono integralną częścią dźwignicy, dlatego też może być wymieniane w zależności od konkretnego ładunku.

Wśród dostępnych zawiesi znajdują się między innymi modele łańcuchowe, linowe, a także zawiesia pasowe, które wykonane są z pasów włókienniczych z bardzo wytrzymałych włókien syntetycznych.

Zawiesia pasowe – kolory

W użyciu znajduje się szeroka gama zawiesi pasowych, które dostępne są w różnych kolorach. Kolory zawiesi pasowych nie są przypadkowe, ponieważ są on związane z ich udźwigiem, a dokładnie DOR, czyli dopuszczalnym obciążeniem roboczym.

Zastosowanie różnych kolorów pozwala na łatwiejszy dobór odpowiedniego typu zawiesia, a tym samym gwarantuje bezpieczną pracę w transporcie bliskim.

Kolory i obciążenie zawiesi pasowych:

– kolor fioletowy – 1 tona
– kolor zielony – 2 tony
– kolor żółty – 3 tony
– kolor szary – 4 tony
– kolor czerwony – 5 ton
– kolor brązowy – 6 ton
– kolor niebieski – 8 ton
– kolor pomarańczowy – 10 ton

Bezpieczna praca z zawiesiami pasowymi

Zgodnie z przepisami BHP zawiesia pasowe muszą być właściwie dobierane oraz eksploatowane dla uzyskania pełnego bezpieczeństwa pracy.

Przed rozpoczęciem prac należy dopasować rodzaj zawiesia, a także dokładnie sprawdzić jego stan techniczny, ponieważ wtedy, gdy będzie ono uszkodzone, na przykład naderwane, może przyczynić się do powstania wypadku.

Należy pamiętać o tym, że podstawą bezpiecznych prac jest właściwy dobór zawiesia pod kątem DOR, czyli ciężaru ładunku, udźwigu urządzenia oraz kształtu i wielkości danego ładunku, lecz dla pełnego bezpieczeństwa to jeszcze za mało. Konieczne jest ponadto odpowiednie zamocowanie ładunku, aby nie zmieniał on swojej pozycji podczas transportu, a także nie był narażony na wypięcie się lub wysunięcie z zawiesia.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Cecho.